Jan-Erik Kotka aloitti 2015 syntyneiden poikien ikäluokkavastaavana – Analyyttinen pelaajien ja valmentajien valmentaja
Kokenut valmentaja Jan-Erik Kotka on aloittanut FC Hongassa 2015 syntyneiden poikien ikäluokkavastaavana uuden kauden alusta. Valmentajakokemusta on kertynyt jo 15 vuoden ajalta, viimeksi FC Espoosta. Valmennusura alkoi vuonna 2009 TPV:ssä, mistä Jan-Erik muutaman vuoden päästä siirtyi Ilvekseen ensin osa-aikaiseksi valmentajaksi ja vuonna 2016 pesti muuttui päätoimiseksi. Siitä alkaen Kotka on keskittynyt työelämän osalta vain jalkapallovalmennukseen.
Espoossa Kotka on asunut nyt kolmisen vuotta ja espoolainen jalkapallo sekä espoolaiset seurat ovat jo tulleet tutuiksi.
FC Hongassa Kotkan vastuulla ovat 2015 syntyneet pojat ja ikäluokassa erityisesti Pre-Akatemia ja Musta joukkue, joiden kanssa hän on viikoittain. Lisäksi Kotka vastaa koko ikäluokasta sillä tavalla, että hän toimii tukiroolissa Keltaiselle ja Vihreälle ryhmälle ja tuottaa näille sisältöä sekä kehittää ryhmiä yhdessä joukkueiden vastuuvalmentajan kanssa.
Ajatuksia Hongasta ja ikäluokan valmentamisesta
Jan-Erik Kotkan mielestä Honka on kiinnostava seura, jossa on paljon pelaajia ja paljon potentiaalia mennä seurana eteenpäin. ”Honka on jo tässä vaiheessa hyvällä tasolla Suomen mittakaavassa, mutta koen, että voisin omalla pienellä panoksella auttaa viemään vähän taas seuraa eteenpäin.”
Kotka uskoo, että hän voi valmentajana kehittyä Hongan ympäristössä: ”Kolme vuotta FC Espoossa oli sopiva aika ja koin, että voisin vaihtaa ns. tietyn jakson jälkeen. Hongassa voin itse kehittyä ja kehittää seuraa. Kun on uusi ympäristö, niin tulee taas uusia ärsykkeitä.”
Ikäluokka on Kotkalle tuttu, sillä hän on jo pitkään toiminut suurin piirtein saman ikäisten pelaajien kanssa. ”Tämä on hirmu mukava ikäluokkavaihe. Tosi tärkeä kehityksellisesti, koska pelaajat siirtyvät vähän enemmän joukkuetoimintaa kohti. He ovat pelanneet 5v5-vaihetta ja nyt päästään 8v8- tai 7v7-vaiheeseen, niin pääsen opettamaan enemmän ja monipuolisesti jalkapalloa. Tässä vaiheessa on mukava olla siksi, että pelaajat kehittyvät aika nopeasti ja vaikutuksen näkee usein nopeasti.”
Kotka kertoo, että hänellä ei ole isoja tavoitteita sen suhteen, että hän olisi valmentajana jossain erityisessä paikassa, vaan isoin tavoite on itse kehittyä valmentajana ja kehittää pelaajia. ”Tästä vaiheesta tykkään tosi paljon ja koen, että olen hyvä tässä!”
”Varmaan se isoin tavoite on, että saisin koko ikäluokan kehityskäyrän tosi hyvään suuntaan ja pystyisin viemään ikäluokkaa hyvin eteenpäin ja pelaajia ryhmien sisällä. Valmennan pelaajia, mutta samalla tuen muita valmentajia, jotta he voivat taas valmentaa paremmin ja kehittyä valmentajina ja mennä kohti omaa valmennushuippua”, kuvailee Kotka tavoitteitaan Hongassa.
Analyyttinen valmentaja
”Olen luonteeltani hyvin rauhallinen. Valmentajana vahvuuteni on analyyttisyys. Jos seuraan harjoitusta tai peliä niin pystyn aika hyvin poimimaan niitä asioita, mitä joko ryhmällä tai yksilöllä on, mitä voisi kehittää tai mitä joukkue tai pelaaja tekee hyvin. Olen aika pitkään valmentanut ja olen oppinut koko ajan, että mitä pidempään valmentaa sen vähemmän tietää. Sitten ymmärtää, että mitä asioita pitäisi kehittää itse valmentajana ja missä on hyvä.”
”Ehkä suunnitelmallisuus on myös sellainen vahvuus. Kun on aika monta vuotta toiminut niin tietää, että miten organisoida kausi, jakso ja viikko niin, että harjoitukset ovat mahdollisimman toimivia ja ne pyörivät mahdollisimman hyvin. Kehityskohteitakin löytyy ja sitä varten vaihdoin seuraakin, että voin kehittyä valmentajana.”
Pelaajaläheinen motivointitapa
Kotka kokee olevansa hyvä vahvistamaan pelaajien hyviä suorituksia. ”Jos pelaaja tekee hyvän ensimmäisen kosketuksen tai hyvän ohituksen tai mitä ikinä, niin pystyn heti poimimaan sen ja vahvistamaan. Koen, että se on yksi parhaita tapoja motivoida, että harjoituksissa sä pystyt heti vahvistamaan sitä pelaajan minäpystyvyyttä ja ymmärrystä siitä, että teki hyvän suorituksen.”
Nuori pelaaja ajattelee asioita usein todella lyhyellä aikajänteellä. Kotka yrittää paljon puhua pelaajille siitä, kuinka pitkiä prosessit ovat. Kotkan ohje pelaajille on, että tee asia ja jokainen tilanne niin hyvin kuin osaat. Hän ei korosta pelkästään tulosta pelistä vaan erityisesti toimintoja. ”Kun pelaajat ovat tehneet pelin aikana hyviä toimintoja niin sitten annan heille positiivisen palautteen.”
Ryhmädynamiikan luominen on myös tärkeää ja silläkin pystyy motivoimaan, kun kaikki pelaajat ovat yhtä joukkuetta ja kannustavat toisiaan. ”Mitä vanhemmaksi pelaajat tulevat niin sitä enemmän yritän korostaa sitä, että yksittäinen pelaajakin voi kannustaa joukkuetta omalla tekemisellään. Eikä sen tarvitse olla vain sitä, että sanoo hyvä hyvä vaan se voi olla sitä, että tekee hyvän juoksun tai blokkaa vedon. Motivointitapani on pelaajaläheinen.”
Kotka haluaa lisätä ymmärrystä siitä, että 9-vuotiaat ovat vielä todella nuoria. Vaikka he olisivat jo pelanneet useamman vuoden niin siihenkin on seitsemän vuotta, että he ovat edes junioriuran ns. huipulla.
Motto
Kotka kertoo usein näyttävänsä vanhemmille videon, jossa Robin van Persie kertoo keskustelustaan oman lapsensa kanssa. Pelin jälkeen lapsi oli ollut allapäin ja haukkunut valmentajia, pelikavereita ym., koska hän ei ollut saanut peliaikaa. Van Persie kysyi pojaltaan, että haluatko olla voittaja vai häviäjä. Voittaja on sellainen, joka keskittyy asioihin, joihin hän pystyy vaikuttamaan. Häviäjä taas keskittyy kaikkeen muuhun.
”Oma mottoni on, että jokainen pelaaja ja jokainen valmentaja pystyy vaikuttamaan siihen omaan eteenpäin menemiseen, jos vain ottaa siitä vastuun. Tietenkin nuorempien pelaajien kohdalla myös perheet tukevat sitä vastuunottoa.”
Lämpimästi tervetuloa Honkaan, Jan-Erik!